Baltorpvej 20
2750 Ballerup
44643232

KunstBio 2018-2019 - Se det nye program!



Velkommen til OPERA/KONCERT- og BALLET BIO i Baltoppen Bio: KUNSTBIO SÆSON nr. 3 2018-2019







Elsker du også opera, ballet, musicals og klassiske koncerter? Så er du kommet til den bedste biograf og det rareste fællesskab! Vi byder på de hyggeligste KunstBio arrangementer – stort set hver søndag året rundt.

Sæt kryds i kalenderen og inviter venner og familie til dejlige musikoplevelser på det store biograflærred. Vælg frit mellem 28 storslåede arrangementer i sæsonen 2018 - 2019. Køb et 6-turs kort og få hver 6. forestilling GRATIS.

KunstBio tilbyder orkesterpladser til Metropolitan Opera, Royal Opera & Ballet og Sydney. Før hver enkelt forestilling bliver du udførligt informeret med lille program, og i pausen byder biografen på en lille forfriskning efter eget valg. Oplevelsen garneres med det nyeste indenfor moderne biograf-teknologi, digital biografkvalitet, imponerende 5.1 surround lyd og altid med engelske undertekster.

KunstBio er verdens mest anerkendte kunstscener bragt direkte til Ballerup - en fantastisk opløftende start på søndagen og altid i en behagelig atmosfære.

Ændringer/aflysninger kan dog forekomme og vil først og fremmest blive informeret direkte til billetkøberne og dernæst på denne side!

Få en oversigt over sæsonen i biografen.







På gensyn til Danmarks største udvalg af KunstBio arrangementer - vi glæder os til at dele nogle af de store oplevelser sammen med dig i en hyggelig og afslappet atmosfære.



Baltoppen Bio
Biografdirektør og musikelsker
Jan Boye Thomsen


Billetprisen er kr. 195,- og inkluderer en forfriskning i pausen. (Nogle særarrangementer kun kr. 95,-) Vælg mellem hvid- og rødvin, pilsner, sodavand, danskvand, juice, kaffe, te eller cacao.

Køb et 6-turs kort (gyldig i 2 år) og få 1 GRATIS forestilling - bland selv mellem alle KunstBios forestillinger.





Ret til ændringer forbeholdes








søndag 18. november

OPERAKINO 2018: NUREYEV - DOKUMENTARFILM


K

    søndag 18. november

    1t 40min

    OPERAKINO 2018: NUREYEV - DOKUMENTARFILM

    12:00
    K - Sal 2
    VÆLG SPILLETIDSPUNKT
    K
    Denne enestående og stærkt rørende dokuemntarfilm fra de verdenskendte instruktører Jacqui og David Morris, bringer os tæt på Rudolf Nureyev exceptionelle liv, og formidler historien om verdens største og mest kendte mandlige balletdanser, som ved sin evner og berømmelse formidlede et fokus på ballet-universet og langt herudover, som et tidløst kunst ikon. Filmen tager os med på hans transformation fra en ung og ydmyg danser i Rusland, og til han som afhopper i Vesten blev verdensstjerne. En begivenhed der betog og chokerede verden.

    Filmens indhold fokuserer ikke blot på manden men også på hans samtid og giver os indblik i de politiske forandringer og Rureyevs splittelse imellem Rusland og Vesten samt den kontroversielle rolle som Nureyev kom til at spille som både kulturel og globalt fænomen.

    I et mix imellem aldrig før sete optagelser, et originalt soundtrack af den prisbelønnede komponist Alex Baronowski, og en fortryllende perlerække af eksklusive danseoptrin instrueret af Royal Ballets kendte Russell Maliphant, er filmen om Nireyev et enestående værk med hidtil ukendt cinematografisk styrke.
    Biografpremiere: Torsdag 1. november
    Instruktion: David Morris, Jacqui Morris
    Skuespillere:
    Spilletid: 01:40
    Censur:

    onsdag 21. november

    OPERAKINO 2018: NUREYEV - DOKUMENTARFILM


    K

      onsdag 21. november

      1t 40min

      OPERAKINO 2018: NUREYEV - DOKUMENTARFILM

      14:15
      K - Sal 2
      VÆLG SPILLETIDSPUNKT
      K
      Denne enestående og stærkt rørende dokuemntarfilm fra de verdenskendte instruktører Jacqui og David Morris, bringer os tæt på Rudolf Nureyev exceptionelle liv, og formidler historien om verdens største og mest kendte mandlige balletdanser, som ved sin evner og berømmelse formidlede et fokus på ballet-universet og langt herudover, som et tidløst kunst ikon. Filmen tager os med på hans transformation fra en ung og ydmyg danser i Rusland, og til han som afhopper i Vesten blev verdensstjerne. En begivenhed der betog og chokerede verden.

      Filmens indhold fokuserer ikke blot på manden men også på hans samtid og giver os indblik i de politiske forandringer og Rureyevs splittelse imellem Rusland og Vesten samt den kontroversielle rolle som Nureyev kom til at spille som både kulturel og globalt fænomen.

      I et mix imellem aldrig før sete optagelser, et originalt soundtrack af den prisbelønnede komponist Alex Baronowski, og en fortryllende perlerække af eksklusive danseoptrin instrueret af Royal Ballets kendte Russell Maliphant, er filmen om Nireyev et enestående værk med hidtil ukendt cinematografisk styrke.
      Biografpremiere: Torsdag 1. november
      Instruktion: David Morris, Jacqui Morris
      Skuespillere:
      Spilletid: 01:40
      Censur:

      lørdag 24. november

      OPERAKINO 2018: NUREYEV - DOKUMENTARFILM


      K

        lørdag 24. november

        1t 40min

        OPERAKINO 2018: NUREYEV - DOKUMENTARFILM

        15:45
        K - Sal 2
        VÆLG SPILLETIDSPUNKT
        K
        Denne enestående og stærkt rørende dokuemntarfilm fra de verdenskendte instruktører Jacqui og David Morris, bringer os tæt på Rudolf Nureyev exceptionelle liv, og formidler historien om verdens største og mest kendte mandlige balletdanser, som ved sin evner og berømmelse formidlede et fokus på ballet-universet og langt herudover, som et tidløst kunst ikon. Filmen tager os med på hans transformation fra en ung og ydmyg danser i Rusland, og til han som afhopper i Vesten blev verdensstjerne. En begivenhed der betog og chokerede verden.

        Filmens indhold fokuserer ikke blot på manden men også på hans samtid og giver os indblik i de politiske forandringer og Rureyevs splittelse imellem Rusland og Vesten samt den kontroversielle rolle som Nureyev kom til at spille som både kulturel og globalt fænomen.

        I et mix imellem aldrig før sete optagelser, et originalt soundtrack af den prisbelønnede komponist Alex Baronowski, og en fortryllende perlerække af eksklusive danseoptrin instrueret af Royal Ballets kendte Russell Maliphant, er filmen om Nireyev et enestående værk med hidtil ukendt cinematografisk styrke.
        Biografpremiere: Torsdag 1. november
        Instruktion: David Morris, Jacqui Morris
        Skuespillere:
        Spilletid: 01:40
        Censur:

        søndag 25. november

        The Music of Silence


        K

          søndag 25. november

          1t 55min

          Ikke vurderet

          The Music of Silence

          12:00
          K - Sal 2
          VÆLG SPILLETIDSPUNKT
          K
          Filmen er baseret på Andrea Bocellis egen biografi . Andrea Bocelli blev født med grøn stær og var så godt som blind ved fødslen Ret hurtigt blev musik en væsentlig del af den unge mands interesser og opdagelsen af at hans stemme var ham givet af englene, samt det faktum at han begyndte at spille klaver i 6 års alderen gjorde ham hurtigt kendt i og omkring hans fødeby Lajatico i Toscana, hvor han vinder flere talentkonkurrencer.

          I 12 års alderen bliver han erklæret for fuldstændig blind efter et uheld på en fodboldbane. Efter normal skolegang begynder han at læse jura, men ved siden af dette kunne man stadig høre ham synge på de lokale barer , bl.a. popmusik.. Hans store gennembrud kommer da den italienske sanger Zuchero søger talenter til en duet der skal indspilles med Luciano Paverotti, da de hører båndet med Andrea Bocelli åbner døren sig pludselig til alle verdens store scener.

          Filmen er instrueret af Michael Radford , der er mest kendt for sin instruktion af den italeinske film ”Postbudet” Andrea Bocelli spilles i filmen af Toby Sebastian (Game of Thrones) I rollen som coach og mentor ser vi Antonio Banderes Andrea Bocelli dukker selv op i filmens slutning.
          Biografpremiere: Mandag 7. maj
          Instruktion: Michael Radford
          Skuespillere: Antonio Banderas, Jordi Mollà, Toby Sebastian
          Spilletid: 01:55
          Censur: Ikke vurderet

          onsdag 28. november

          OPERAKINO 2018: NUREYEV - DOKUMENTARFILM


          K

            onsdag 28. november

            1t 40min

            OPERAKINO 2018: NUREYEV - DOKUMENTARFILM

            14:30
            K - Sal 2
            VÆLG SPILLETIDSPUNKT
            K
            Denne enestående og stærkt rørende dokuemntarfilm fra de verdenskendte instruktører Jacqui og David Morris, bringer os tæt på Rudolf Nureyev exceptionelle liv, og formidler historien om verdens største og mest kendte mandlige balletdanser, som ved sin evner og berømmelse formidlede et fokus på ballet-universet og langt herudover, som et tidløst kunst ikon. Filmen tager os med på hans transformation fra en ung og ydmyg danser i Rusland, og til han som afhopper i Vesten blev verdensstjerne. En begivenhed der betog og chokerede verden.

            Filmens indhold fokuserer ikke blot på manden men også på hans samtid og giver os indblik i de politiske forandringer og Rureyevs splittelse imellem Rusland og Vesten samt den kontroversielle rolle som Nureyev kom til at spille som både kulturel og globalt fænomen.

            I et mix imellem aldrig før sete optagelser, et originalt soundtrack af den prisbelønnede komponist Alex Baronowski, og en fortryllende perlerække af eksklusive danseoptrin instrueret af Royal Ballets kendte Russell Maliphant, er filmen om Nireyev et enestående værk med hidtil ukendt cinematografisk styrke.
            Biografpremiere: Torsdag 1. november
            Instruktion: David Morris, Jacqui Morris
            Skuespillere:
            Spilletid: 01:40
            Censur:

            torsdag 29. november

            OPERAKINO 2018: NUREYEV - DOKUMENTARFILM


            K

              torsdag 29. november

              1t 40min

              OPERAKINO 2018: NUREYEV - DOKUMENTARFILM

              14:30
              K - Sal 2
              VÆLG SPILLETIDSPUNKT
              K
              Denne enestående og stærkt rørende dokuemntarfilm fra de verdenskendte instruktører Jacqui og David Morris, bringer os tæt på Rudolf Nureyev exceptionelle liv, og formidler historien om verdens største og mest kendte mandlige balletdanser, som ved sin evner og berømmelse formidlede et fokus på ballet-universet og langt herudover, som et tidløst kunst ikon. Filmen tager os med på hans transformation fra en ung og ydmyg danser i Rusland, og til han som afhopper i Vesten blev verdensstjerne. En begivenhed der betog og chokerede verden.

              Filmens indhold fokuserer ikke blot på manden men også på hans samtid og giver os indblik i de politiske forandringer og Rureyevs splittelse imellem Rusland og Vesten samt den kontroversielle rolle som Nureyev kom til at spille som både kulturel og globalt fænomen.

              I et mix imellem aldrig før sete optagelser, et originalt soundtrack af den prisbelønnede komponist Alex Baronowski, og en fortryllende perlerække af eksklusive danseoptrin instrueret af Royal Ballets kendte Russell Maliphant, er filmen om Nireyev et enestående værk med hidtil ukendt cinematografisk styrke.
              Biografpremiere: Torsdag 1. november
              Instruktion: David Morris, Jacqui Morris
              Skuespillere:
              Spilletid: 01:40
              Censur:

              søndag 2. december

              The Met 2018: Samson og Dalila


              K

                søndag 2. december

                3t 04min

                Ikke vurderet

                The Met 2018: Samson og Dalila

                12:00
                K - Sal 2
                VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                K
                Der er masser af både vold og erotik den bloddryppende historie om Samson, den overnaturligt stærke jødiske helt, og ekskæresten Dalila, der ikke er jøde, men derimod af filistrenes slægt.

                Jøderne og filistrene er i krig, og Dalila lokker Samsons hemmelighed ud af ham; hans styrke sidder i hans flotte hårpragt! Mens Samson sover tager hun fat med saksen, og så kan filistrene nemt tage Samson til fange – og de holder sig ikke tilbage, men stikker bl.a. øjnene ud på ham.
                Men Samson får nu alligevel krammet på filistrene i den spektakulære slutscene...takket være lidt praktisk indblanding ovenfra.

                Det er den prisvindende instruktør Darko Tresnjak, der her får sin debut på The Met, efter bl.a. at have vundet en Tony Award for sin opsætning af musicalen A Gentleman’s Guide to Love & Murder. Her kan han arbejde videre med begge temaer.
                Biografpremiere: Lørdag 20. oktober
                Instruktion: Dirigent: Mark Elder
                Skuespillere: Elîna Garanèa, Roberto Alagna, Laurent Naouri, Elchin Azizov, Dmitry Belosselskiy
                Spilletid: 03:04
                Censur: Ikke vurderet

                søndag 9. december

                The Met 2018: Pigen fra Vesten


                K

                  søndag 9. december

                  3t 22min

                  The Met 2018: Pigen fra Vesten

                  12:00
                  K - Sal 2
                  VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                  K
                  Operaens virkelige topnavne kan tælles på få hænder, men tenoren Jonas Kaufmann er helt sikkert med på en hvilken som helst liste over tidens største sangere. Her er han nærmest typecastet som Dick Johnson, en berygtet bandit, som egentlig hedder Ramerrez, og som nu skjuler sig i den guldgraverflække, hvor den smukke og seje Minnie ejer saloonen Polka.

                  Johnson og Minnie forelsker sig i hinanden, men fortiden er ved at indhente ham.

                  Det er sopranen Eva-Maria Westbroek, der synger rollen som den pistolbevæbnede saloonejer, og dirigenten Marco Armiliato garanterer sammen med The Mets eminente orkester en tur til det vilde vesten med Puccinis veloplagte og medrivende musik.
                  Biografpremiere: Lørdag 27. oktober
                  Instruktion: Dirigent: Marco Armiliato
                  Skuespillere: Eva-Maria Westbroek, Jonas Kaufmann, Carlo Bosi, Zeljko Luèiæ, Michael Todd Simpson
                  Spilletid: 03:22
                  Censur:

                  søndag 16. december

                  ROH 2018: Nøddeknækkeren


                  K

                    søndag 16. december

                    2t 20min

                    ROH 2018: Nøddeknækkeren

                    12:00
                    K - Sal 2
                    VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                    K
                    lara is given an enchanted Nutcracker doll on Christmas Eve. As midnight strikes, she creeps downstairs to find a magical adventure awaiting her and her Nutcracker.

                    The magician Drosselmeyer transforms the drawing room for a battle between mice and toy soldiers. During the battle, Clara saves the Nutcracker's life - so breaking a magical spell that turned him from a boy to a toy - and the Mouse King is defeated. In celebration, Drosselmeyer sweeps Clara and the Nutcracker off to the Kingdom of Sweets, where they meet the Sugar Plum Fairy and take part in a wonderful display of dances. The next morning, Clara's adventures seem to have been more than just a dream.

                    Peter Wright's interpretation of The Nutcracker has been enchanting children and adults alike since its first performance by The Royal Ballet in 1984. Lev Ivanov's 1892 ballet combined with Tchaikovsky's sumptuous, iconic score are presented in a festive period setting with vivid designs to make this a charming and magical production.
                    Biografpremiere: Mandag 3. december
                    Instruktion: Dirigent: Barry Wordsworth
                    Skuespillere: Marianela Nuñez, Vadim Muntagirov, Anna Rose O'Sullivan, Marcelino Sambé, Gary Avis
                    Spilletid: 02:20
                    Censur:

                    søndag 23. december

                    Klassisk Julemusik og Julegodter!


                    K

                      søndag 23. december

                      2t 00min

                      Ikke vurderet

                      Klassisk Julemusik og Julegodter!

                      16:00
                      K - Sal 2
                      VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                      K
                      Denne forestilling er ene og alene KunstBios egen julemix med et bredt klassisk julepotpourri
                      der spænder fra Bach til Nat King Cole. Mellem musikindslagene bliver der plads til julehistorier og
                      i pausen bydes der på Julens Godter. Det kan ikke
                      udelukkes at nogle går hjem med en lille julegave fra biografen! Deltag i et musikalsk juleintermezzo uden klippe/klistre men med masser af klassisk
                      julemusik!
                      SPECIEL JULEPRIS: Kr. 95,-

                      KunstBio (Alex & Jan Boye) og Baltoppen Bio
                      ønsker alle en dejlig og lykkelig jul.
                      Biografpremiere: Søndag 17. december
                      Instruktion:
                      Skuespillere:
                      Spilletid: 02:00
                      Censur: Ikke vurderet

                      søndag 6. januar

                      ROH 2018: La Bayadère


                      K

                        søndag 6. januar

                        2t 50min

                        ROH 2018: La Bayadère

                        12:00
                        K - Sal 2
                        VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                        K
                        Nikiya, a temple dancer, is in love with the warrior Solor. The High Brahmin pursues Nikiya, and when she rejects him, he plans to take revenge on Solor.

                        The High Brahmin tells the Princess Gamzatti, Solor's fiancée, about Solor's secret affair with Nikiya. But Gamzatti does not want revenge on Solor, and instead arranges for Nikiya to be killed. As he celebrates his wedding to Gamzatti, Solor is haunted by Nikiya's shade. The gods are angered, and destroy the temple, killing everyone at the wedding. Finally, Solor and Nikiya are united in death.

                        An iconic 19th-century Russian ballet, La Bayadère was originally performed at the Bolshoi Theatre in St Petersburg in 1877, and was regularly performed within the former Soviet Union throughout the 20th century. It remained unknown in the West until the Kirov Ballet toured with the Kingdom of the Shades scene in 1961. Natalia Makarova saw La Bayadère as a child in Leningrad and created this production in 1980. It was first performed by The Royal Ballet in 1989.
                        Biografpremiere: Tirsdag 13. november
                        Instruktion: Dirigent: Boris Gruzin
                        Skuespillere: Marianela Nuñez, Vadim Muntagirov, Natalia Osipova
                        Spilletid: 02:50
                        Censur:

                        søndag 20. januar

                        The Met 2018: La Traviata


                        K

                          søndag 20. januar

                          3t 07min

                          The Met 2018: La Traviata

                          12:00
                          K - Sal 2
                          VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                          K
                          Tuberkulose var en sygdom, som nærmest eksploderede i første halvdel af 1800-tallet. Det var den mest almindelige dødsårsag blandt mennesker i Europas store byer – og den slags hverdagsbegivenheder plejede man ikke at skrive operaer om.

                          Men da romanen Kameliadamen, af Alexandre Dumas den yngre, udkom i 1848 fik Verdi fat i bogen – og han tænkte med det samme i operabaner, da han læste historien.

                          Operaen fik titlen La Traviata - “den vildførte kvinde”.

                          Det er The Mets nye musikchef, Yannick Nézet-Séguin, der dirigerer Michael Mayers nye opsætning af Verdis udødelige klassiker – med sopranen Diana Damrau i glansrollen som Violetta, og med bel-canto-tenoren Juan Diego Flórez som hendes elskede Alfredo.
                          Biografpremiere: Lørdag 15. december
                          Instruktion: Dirigent: Yannick Nézet-Séguin
                          Skuespillere: Diana Damrau, Juan Diego Flórez, Quinn Kelsey
                          Spilletid: 03:07
                          Censur:

                          søndag 27. januar

                          ROH 2019: Spar Dame


                          K

                            søndag 27. januar

                            3t 20min

                            Ikke vurderet

                            ROH 2019: Spar Dame

                            12:00
                            K - Sal 2
                            VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                            K
                            The penniless soldier Gherman has fallen in love with Liza, even though she is engaged to his friend Yeletsky. Gherman learns that Liza's guardian the Countess knows a winning three-card formula. Gherman determines to wrest the secret from the Countess, gain a fortune through gambling and marry Liza.

                            Gherman and Liza admit they love each other, and Gherman persuades Liza to let him into the Countess's room. But when he tries to wrest the Countess's secret from her, she dies of fright. The following evening, the Countess's ghost appears to Gherman. She commands him to marry Liza and tells him the 'secret of the three cards'. But will this help Gherman satisfy his desires or drive him further towards madness?

                            Tchaikovsky began work on The Queen of Spades in 1889. He based it on a short story by Alexander Pushkin, one of his favourite writers. He and his brother Modest (his co-librettist) dramatically altered Pushkin's plot, turning Gherman from a cynical opportunist into an ardent lover and Liza into a tragic figure. Tchaikovsky put a great deal of work into the opera's premiere at St Petersburg's Mariinsky Theatre in 1890, and was thrilled by its success.

                            The Queen of Spades is one of Tchaikovsky's most impressive and varied scores, containing grand choruses, intimate arias and duets (such as Liza and Gherman's passionate Act I love duet), a masquerade paying tribute to Mozart and a terrifying supernatural episode. Stefan Herheim's spectacular production places Tchaikovsky himself at the heart of the action, and asks searching questions about the nature of creativity and the parallels between life and art.
                            Biografpremiere: Tirsdag 22. januar
                            Instruktion: Stefan Herheim. Dirigent: Antonio Pappano
                            Skuespillere: Aleksandrs Antonenko, Vladimir Stoyanov, Eva-Maria Westbroek, Felicity Palmer, John Lundgren
                            Spilletid: 03:20
                            Censur: Ikke vurderet

                            søndag 3. februar

                            The Met 2018: Marnie


                            K

                              søndag 3. februar

                              2t 52min

                              The Met 2018: Marnie

                              14:00
                              K - Sal 2
                              VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                              K
                              Operakomponisten Nico Muhly har skrevet Marnie over Winston Grahams roman, som allerede i 1964 blev filmatiseret af Alfred Hitchcock.

                              Historien kredser om den traumatiserede pige Marnie, som hader farven rød, som vokser op og bliver kleptoman, konstant skifter identitet, og som senere bliver afpresset til at indgå ægteskab med Mark Rutland, efter at hun har stjålet penge fra ham. Marks frustrationer over at Marnie ikke kan tåle at blive berørt af en mand eskalerer og han ender med at voldtage hende.
                              Næste dag forsøger hun at begå selvmord.

                              Mark sætter sig for at løse mysteriet om Marnie, og til sidst husker hun det hele...også hvorfor hun hader alt, der er rødt.

                              The Met har bestilt operaen Marnie I samarbejde med English National Opera i London, hvor operaen havde premiere i 2017. Isabel Leonard synger titelpartiet overfor barytonen Christopher Maltman som hendes mand - og dirigenten Robert Spano får sin debut på The Met med en ægte operagyser helt frisk fra fad.
                              Biografpremiere: Lørdag 10. november
                              Instruktion: Dirigent: Robert Spano
                              Skuespillere: Isabel Leonard, Janis Kelly, Denyce Graves, Iestyn Davies, Christopher Maltman
                              Spilletid: 02:52
                              Censur:

                              søndag 17. februar

                              The Met 2019: Adriana Lecouvreur


                              K

                                søndag 17. februar

                                4t 00min

                                Ikke vurderet

                                The Met 2019: Adriana Lecouvreur

                                12:00
                                K - Sal 2
                                VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                                K
                                Francesco Cilea skrev operaer i den s¿rlige italienske verismo-stil omkring år 1900, hvor det handlede om at beskrive verden mere virkelighedstro end i de gamle operaer fra f¸r.

                                Cileas operaer er ikke så kendte som f.eks. Puccinis, men er dog i samme klasse, når det g¿lder om at udnytte sopranernes udtryksmuligheder helt til kanten.

                                Anna Netrebko får selskab på scenen af tenoren Piotr Beczaùa. En del af handlingen foregår i en fuldt funktionsdygtig rekonstruktion af et barokteater.

                                Mesterinstrukt¸ren David McVicar har iscenesat produktionen, som er et samarbejde mellem flere af verdens absolut st¸rste operahuse, bl.a. Covent Garden i London, Liceu-operaen i Barcelona; Wiens Statsopera, Pariseroperaen og The Met, som har fået den erfarne Gianandrea Noseda til at dirigere opf¸relserne i denne s¿son.
                                Biografpremiere: Lørdag 12. januar
                                Instruktion: Dirigent: Gianandrea Noseda
                                Skuespillere: Anna Netrebko, Anita Rachvelishvili, Piotr Beczala, Carlo Bosi, Ambrogio Maestri
                                Spilletid: 04:00
                                Censur: Ikke vurderet

                                søndag 24. februar

                                ROH 2019: La Traviata


                                K

                                  søndag 24. februar

                                  3t 20min

                                  ROH 2019: La Traviata

                                  12:00
                                  K - Sal 2
                                  VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                                  K
                                  Alfredo Germont and the courtesan Violetta Valéry fall in love at a party in Violetta's Paris salon. Alfredo is determined to cure Violetta of her tuberculosis, and the couple leave Paris and begin a contented life in the country. But Violetta's happiness is destroyed when Alfredo's father Giorgio Germont pays her a visit.

                                  Violetta’s scandalous relationship with Alfredo is jeopardizing Giorgio Germont’s daughter’s engagement, and Germont persuades Violetta to leave his son. Heartbroken, Violetta promises not to tell Alfredo why. Alfredo is stunned when Violetta disappears, and decides she must have left him from self-interest. He confronts her at a Paris party and leaves her. Only when Violetta is dying does he learn the truth.

                                  Verdi based La traviata on Alexandre Dumas fils's novel and play La Dame aux camélias, inspired by the life and death of the real Parisian courtesan Marie Duplessis. Verdi offered a more complex and sympathetic portrayal of his heroine than Dumas, highlighting Violetta's noble nature and her devotion to Alfredo. La traviata had an initially lukewarm reception, but after Verdi revised the work in 1854 it became enormously successful. It is currently the most performed opera in the world, and the role of Violetta a favourite for many star sopranos.

                                  Richard Eyre's stunning naturalistic production contrasts the superficial glamour of 19th-century Parisian high life with intimate scenes for Violetta with Alfredo and Giorgio Germont, culminating in the heart-breaking final act. Verdi's sublime score contains some of his most inspired arias and duets, including Violetta's introspective 'Ah fors'è lui' and hedonistic 'Sempre libera', Violetta and Germont's poignant Act II encounter and Alfredo and Violetta's 'Parigi, o cara', in which they dream of a happy future.
                                  Biografpremiere: Onsdag 30. januar
                                  Instruktion: Richard Eyre. Dirigent: Antonello Manacorda
                                  Skuespillere: Ermonela Jaho, Charles Castronovo, Plácido Domingo, Pamela Helen Stephen, Aigul Akhmetshina
                                  Spilletid: 03:20
                                  Censur:

                                  søndag 10. marts

                                  The Met 2019: Carmen


                                  K

                                    søndag 10. marts

                                    3t 21min

                                    The Met 2019: Carmen

                                    12:00
                                    K - Sal 2
                                    VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                                    K
                                    Det er mezzosopranen Clémentine Margaine, der synger titelpartiet, når Bizets udødelige Carmen er på programmet. Tenoren Roberto Alagna står også på scenen, sammen med sin kone, sopranen Aleksandra Kurzak, som den søde pige Micaëla. Hende burde Don José nok have taget i stedet for Carmen.

                                    Så var historien til gengæld nok blevet kedeligere, for det var Carmen og hendes brug-og-smid-væk-forhold til de mænd, hun møder, der først og fremmes var et chok for mange, der gik til premiere i Paris 3. marts 1875.

                                    Aldrig før havde de set så realistisk en opera; storrygende fabriksarbejdersker, kriminelle sigøjnere, en helt, der er desertør – og så endda et mord for åbent tæppe!
                                    Den slags var pariserpublikummet ikke vant til...de skulle jo bare have en underholdende aften i operaen.

                                    Musikken var også dengang radikal og avanceret; orkestret havde mange prøver inden premieren, og de protesterede voldsomt mod den moderne, uforståelige musik, der blev beskyldt for at mangle melodier - noget man godt kan more sig lidt over i dag, hvor operaen er én af de mest populære overhovedet, og hvor alle kan synge med på “Jeg elsker Carmen...”.
                                    Biografpremiere: Lørdag 2. februar
                                    Instruktion: Dirigent: Louis Langrée
                                    Skuespillere: Aleksandra Kurzak, Clémentine Margaine, Roberto Alagna, Alexander Vinogradov
                                    Spilletid: 03:21
                                    Censur:

                                    søndag 17. marts

                                    ROH 2019: Don Quixote


                                    K

                                      søndag 17. marts

                                      2t 45min

                                      Ikke vurderet

                                      ROH 2019: Don Quixote

                                      12:00
                                      K - Sal 2
                                      VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                                      K
                                      Don Quixote and his servant Sancho Panza set out to have a chivalrous adventure. They meet Kitri and Basilio, a young couple who cannot marry because Kitri's father is determined to marry her off to the wealthy Gamache. Don Quixote decides to intervene.

                                      With Don Quixote's help, Kitri and Basilio convince her father to let them marry. Don Quixote also persuades Gamache that he would prefer to marry the barmaid anyway. Kitri and Basilio celebrate, and everyone cheers Don Quixote on his way.

                                      Don Quixote is one of Marius Petipa's much-loved 19th-century classics - its story is drawn from Miguel de Cervantes's classic novel and set to Ludwig Minkus's score. The ballet has long been acclaimed for its virtuoso dancing, beautiful and technically demanding 'vision scene' and the famously bravura and breath-taking Act III pas de deux.

                                      Carlos Acosta's production was created for The Royal Ballet in 2013, and brings the sunshine of Spain and the exuberance of the entire Company to the stage. Acosta created new choreography for the gypsy scene in Act II, and uniquely for this production of Don Quixote added on-stage musicians. Warmth, charm and entertainment abound in this energetic and witty ballet, reflected too in the characterful backdrops of Tim Hatley's vibrant designs.
                                      Biografpremiere: Tirsdag 19. februar
                                      Instruktion: Dirigent: Martin Yates
                                      Skuespillere:
                                      Spilletid: 02:45
                                      Censur: Ikke vurderet

                                      søndag 7. april

                                      The Met 2019: Regimentets datter


                                      K

                                        søndag 7. april

                                        3t 00min

                                        Ikke vurderet

                                        The Met 2019: Regimentets datter

                                        14:00
                                        K - Sal 2
                                        VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                                        K
                                        Normalt er tenorens høje C kulminationen i en arie – en tone, som mange tenorer på én gang frygter og glæder sig til at brillere med. Men hvad, hvis der nu ikke bare er ét højt C, men hele 9 lige efter hinanden?

                                        Sådan er virkeligheden i Tonios berømte og berygtede arie fra første akt af Donizettis Regimentets datter; her skal tenoren op på det høje C hele ni gange – og det er heldigvis ikke det store problem for bel-canto-sangeren Javier Camarena, som står på scenen som den forelskede soldat med den smukke stemme sammen med den sydafrikanske sopran Pretty Yende, der også har slået sit navn fast som specialist i netop den virtuose og melodirige musik, som de italienske komponister med Rossini, Bellini og Donizetti i spidsen skrev i første halvdel af 1800-tallet.

                                        Smuk sang var i centrum, og det gjorde heller ikke noget, hvis handlingen var fyldt med gags og morsomme optrin. Instruktøren Laurent Pellys opsætning leverer masser af begge dele.
                                        Biografpremiere: Lørdag 2. marts
                                        Instruktion: Dirigent: Enrique Mazzola
                                        Skuespillere: Pretty Yende, Stephanie Blythe, Javier Camarena, Maurizio Muraro
                                        Spilletid: 03:00
                                        Censur: Ikke vurderet

                                        søndag 14. april

                                        ROH 2019: Skæbnens Magt


                                        K

                                          søndag 14. april

                                          4t 15min

                                          Ikke vurderet

                                          ROH 2019: Skæbnens Magt

                                          12:00
                                          K - Sal 2
                                          VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                                          K
                                          The Marquis of Calatrava forbids his daughter Leonora to marry the South American nobleman Don Alvaro. The lovers attempt to elope, but the Marquis catches them. In the ensuing altercation, Alvaro accidentally kills the Marquis, who curses his daughter as he dies. Leonora and Alvaro become separated during their escape. Leonora's brother Don Carlo di Vargas decides to find them and avenge his father.

                                          Don Carlo joins the Spanish army under a false name, little knowing that Don Alvaro has done the same thing. The men become close friends while fighting in Italy. But friendship turns to enmity when Don Carlo discovers Leonora's portrait among Alvaro's possessions, and realizes who his new 'friend' really is. His subsequent actions lead the men back to Spain, and to the remote monastery where a disguised Leonora lives as a recluse.
                                          Biografpremiere: Tirsdag 2. april
                                          Instruktion: Christof Loy. Dirigent: Antonio Pappano
                                          Skuespillere: Anna Netrebko, Jonas Kaufmann, Ludovic Tézier, Ferruccio Furlanetto, Alessandro Corbelli
                                          Spilletid: 04:15
                                          Censur: Ikke vurderet

                                          søndag 5. maj

                                          ROH 2019: Faust


                                          K

                                            søndag 5. maj

                                            3t 45min

                                            Ikke vurderet

                                            ROH 2019: Faust

                                            12:00
                                            K - Sal 2
                                            VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                                            K
                                            Disillusioned with life, the aged philosopher Faust calls upon Satan to help him. The devil Méphistophélès appears and strikes a bargain with the philosopher: he will give him youth and the love of the beautiful Marguerite, if Faust will hand over his soul. Faust agrees, and Méphistophélès arranges matters so that Marguerite loses interest in her suitor Siébel and becomes infatuated with Faust.

                                            Faust initially seems to love Marguerite in return, but soon abandons her. Her brother Valentin returns from the war and is furious to find his sister pregnant. Will Faust repent his destructive actions, and can his soul, and Marguerite's, be saved?

                                            Gounod's Faust (1859) was one of the world's most popular operas from the 1860s to World War II, and remains a core repertory work. The story, adapted by Gounod's librettists Jules Barbier and Michel Carré from Carré's play Faust et Marguerite, is based on Part I of Goethe's epic poem Faust, which was a major inspiration for many composers during the 19th century and beyond. Gounod added a ballet to Act V when Faust received its first Paris Opéra staging in 1869.

                                            David McVicar's wonderfully theatrical production draws insightful parallels between Faust and Gounod, a composer torn between piety and worldly and romantic success. Sets and costumes by Charles Edwards and Brigitte Reiffenstuel pay tribute to the art and architecture of 1870s Paris, and include a colourful Cabaret d'Enfer, a run-down tenement block and re-creations of a box from the Paris Opéra and the organ loft of Notre-Dame. The variety of settings mirrors the variety in Gounod's score, highlights of which include Méphistophélès's demonic aria 'Le veau d'or', Marguerite's dazzling coloratura Jewel Song, the Act IV Soldiers' Chorus and Act V's impassioned trio as Marguerite struggles to achieve salvation.
                                            Biografpremiere: Tirsdag 30. april
                                            Instruktion: David McVicar. Dirigent: Dan Ettinger
                                            Skuespillere: Michael Fabiano, Erwin Schrott, Diana Damrau, Stéphane Degout, Varduhi Abrahamyan
                                            Spilletid: 03:45
                                            Censur: Ikke vurderet

                                            søndag 19. maj

                                            ROH 2019: Flight Pattern Triple Bill


                                            K

                                              søndag 19. maj

                                              3t 15min

                                              Ikke vurderet

                                              ROH 2019: Flight Pattern Triple Bill

                                              12:00
                                              K - Sal 2
                                              VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                                              K
                                              The contemporary face of The Royal Ballet is shown in works from three of today's leading choreographers.

                                              Wheeldon's Within the Golden Hour is based around seven couples separating and intermingling, to music by Vivaldi and Bossi and lit with rich colours suggested by sunset.

                                              Pite's Flight Pattern, revived for the first time, uses Górecki's familiar music and a large dance ensemble for a poignant and passionate reflection on migration.

                                              Between them, a new work created on The Royal Ballet by the acclaimed choreographer Sidi Larbi Cherkaoui has its premiere to bring the contemporary truly up-to-date.
                                              Biografpremiere: Torsdag 16. maj
                                              Instruktion: Dirigent: Ariane Matiakh
                                              Skuespillere:
                                              Spilletid: 03:15
                                              Censur: Ikke vurderet

                                              søndag 26. maj

                                              The Met 2019: Valkyrien


                                              K

                                                søndag 26. maj

                                                4t 55min

                                                The Met 2019: Valkyrien

                                                12:00
                                                K - Sal 2
                                                VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                                                K
                                                Med sine fire dele med omkring 15 timers musik i alt er Nibelungens ring med sine fire operaer på ingen måder en normal opera, men en hel verden man kan drage ind i og bruge år af sit liv på at blive klogere på – og af.

                                                I Valkyrien tager historien for alvor fart, og det berømte valkyrieridt i 3. akt er blevet nærmest ikonisk, ikke mindst da Francis Ford Coppola brugte musikken som underlægning til et helikopterangreb i filmen Dommedag nu.

                                                Robert Leparge enorme scenografi – der vejer så meget, at scenegulvet måtte understøttes for ikke at bryde sammen under vægten – er omdrejningspunktet for historien om incest, magtsyge og tvangsægteskaber. Alt i den helt store og imponerende skala, som Wagner er en mester i at levere.
                                                Biografpremiere: Lørdag 30. marts
                                                Instruktion: Dirigent: Philippe Jordan
                                                Skuespillere: Christine Goerke, Eva-Maria Westbroek, Jamie Barton, Jamie Barton, Greer Grimsley
                                                Spilletid: 04:55
                                                Censur:

                                                søndag 16. juni

                                                ROH 2019: Romeo og Julie


                                                K

                                                  søndag 16. juni

                                                  3t 15min

                                                  Ikke vurderet

                                                  ROH 2019: Romeo og Julie

                                                  12:00
                                                  K - Sal 2
                                                  VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                                                  K
                                                  Romeo and Juliet fall passionately in love, but their families are caught up in a deadly feud. They marry in secret, but tragic circumstances lead Romeo to fight and kill Juliet's cousin Tybalt. As punishment, he is banished from the city.

                                                  When Juliet's parents force her to marry Paris, she takes drastic action by drinking a potion to make her appear dead so she can escape to join Romeo. But her message explaining this plan fails to reach him. When he hears news of her death, he returns to visit her tomb and kill himself. Juliet wakes to find him dead. Devastated, she stabs herself.

                                                  Kenneth MacMillan's passionate choreography for Romeo and Juliet shows The Royal Ballet at its dramatic finest. Sergey Prokofiev's iconic score provides the basis for the ballet's romantic pas de deux and vibrant crowd scenes, while 16th-century Verona is created by Nicholas Georgiadis's magnificent designs.
                                                  Biografpremiere: Tirsdag 11. juni
                                                  Instruktion: Dirigent: Pavel Sorokin
                                                  Skuespillere:
                                                  Spilletid: 03:15
                                                  Censur: Ikke vurderet

                                                  søndag 23. juni

                                                  The Met 2019: Dialogues des Carmélites


                                                  K

                                                    søndag 23. juni

                                                    3t 09min

                                                    The Met 2019: Dialogues des Carmélites

                                                    12:00
                                                    K - Sal 2
                                                    VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                                                    K
                                                    Poulencs opera bygger på en virkelig historie om de grusomme og barbariske hændelser, der for mange blev hverdag i årene omkring den franske revolution.

                                                    Handlingen foregår i den lille franske by Compiegne, hvor søstrene i byens katolske karmeliterinde-kloster er blevet arresteret af de revolutionære. De bliver taget med til Paris, men nægter at afsværge deres tro – og når operaen er slut, er 16 nonner blevet ofre for guillotinens skarpe økseblad.

                                                    Isabel Leonard er den unge Blanche de La Force, og hun spiller op imod den legendariske finske sopran Karita Mattila som priorinden. Som altså begge må lade livet sammen med deres medsøstre i den gribende slutscene, hvor Poulenc virtuost bruger lyden af guillotinens 16 hovedafhugninger til at sende kuldegysninger ned ad ryggen på os, der hører på.
                                                    Biografpremiere: Lørdag 11. maj
                                                    Instruktion: Dirigent: Yannick Nézet-Séguin
                                                    Skuespillere: Isabel Leonard, Adrianne Pieczonka, Erin Morley, Karen Cargill, Karita Mattila
                                                    Spilletid: 03:09
                                                    Censur: